Consiliul Judeţean Prahova îşi pune mari speranţe în atragerea unor finanţări europene prin viitorul Plan de Redresare şi Rezilienţă pentru infrastructura medicală, cea rutieră sau cea de salubritate. Autorităţile visează şi la dezvoltarea unor trasee turistice noi care să pună în valoare peisajele, dar şi podgoriile şi cramele din zona de deal.
Autorităţile prahovene propun peste 40 de titluri de proiecte în speranţa atragerii de fonduri prin viitorul Plan de Redresare şi Rezilienţă, încă discutat de Guvern şi Comisia Europeană. Pe lista obiectivelor la care visează Consiliul Judeţean se numără construirea unui nou spital judeţean de urgenţă, parte dintr-un complex medical mai amplu estimat la 400 de milioane de euro, extinderea reţelelor de alimentare cu gaze în aproape tot judeţul şi modernizarea sistemului de termoficare din Ploieşti, alături de modernizarea infrastructurii de deşeuri, cu tot cu staţia de tratare mecano-biogică.
„În perspectiva Planului de Redresare şi Rezlienţă, avem 41 de propuneri de proiecte şi dorim să atragem finanţări pentru cât mai multe. Noi ne-am făcut acest portofoliu şi am făcut primul pas, în care ne-am arătat intenţia. Estimarea este că în luna mai ar putea să se finalizeze discuţia pe PNRR. Priorităţile noastre sunt proiectul de construire a noului spital judeţean, introducerea reţelelor inteligente de gaze şi modernizarea sistemului de termoficare”, ne-a declarat vicepreşedintele Consiliului Judeţean Prahova, Dumitru Tudone.
Pe listă figurează şi proiecte pentru realizarea unor şosele de centură pentru localităţile Comarnic, Buşteni, Azuga, Vălenii de Munte, Câmpina, Păuleşti şi Mizil.
În toate cazurile, anunţurile de intenţie publicate în această lună vizează realizarea studiilor de fezabilitate, cu o valoare totală care e atât de mare încât simpla ei menţionare ar face întreaga ştire să nu mai pară plauzibilă. E de aşteptat ca reprezentanţii instituţiei să fie la un moment dat nevoiţi să facă o prioritizare şi să aleagă pentru finanţare doar o parte dintre cele 41 de propuneri, mai ales că, pe lângă sturii, ei recunosc că doresc să obţină tot prin PNRR şi finanţarea pentru lucrările propriu-zise, care, în mod evident, valorează mult mai mult decât documentaţia tehnică.
Circuite pentru velocipede
„VELOCIPÉD, velocipede, s. n. (Rar) Vehicul cu două roți inegale, precursor al bicicletei”. Pornind de la definiţia din DEX, vă anunţăm că Prahova ar putea avea o întreagă reţea de trasee rutiere dedicate acestui tip de vehicule. Printre anunţurile publicate în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice se regăsesc şi proiectele cu titlurile „Amenajare de trasee de tip rutier pentru velocipede”, „Amenajare trasee definite pentru circulație cu velocipede” şi „Conectarea localităților prin amenajarea de trasee pentru circulația velocipedelor în județul Prahova”. În toate cele trei cazuri este vorba despre realizarea studiilor de fezabilitate, cu o sumă necesară estimată la aproape 7,15 milioane de lei.
Dacă unele dintre aceste proiecte, de la cele vizând introducerea reţelelor de gaze şi până la cele din domeniul salubrităţii, mai fuseseră anunţate de autorităţi, pistele pentru velocipede reprezintă o surpriză totală. Poate chiar un şoc. Mai ales că iniţiatorii au fost foarte precişi, alegând velocipedele în locul unor formulări mai generale cum ar fi fost „trasee turistice”, „piste pentru vehicule nepoluante” sau „trasee de pomenadă”. Vicepreşedintele instituţiei, Dumitru Tudone, a explicat pentru „Telegrama” că proiectele urmăresc în primul rând dezvoltarea obiectivelor turistice ale judeţului, alegerea velocipedelor venind, în anticiparea momentului când proiectele ar urma să intre în evaluare, mai degrabă pentru a puncta la criteriul de sustenabilitate şi grijă pentru mediu.
„Vrem să sporim adresabilitatea pe toată zona de deal. Aici va fi un circuit care va fi foarte agreat. Este vorba despre 150 de kilometri de trasee cicloturistice. Venim, astfel, şi în întâmpinarea producătorilor, care suferă din cauza lipsei infrastructurii”, a mai declarat vicepreşedintele Tudone.
Un bun strateg îţi va spune, în momentul în care planifici o afacere, că trebuie să studiezi piaţa şi să vezi dacă produsul sau serviciul pe care intenţionezi să-l oferi va fi unul unic sau va avea o concurenţă care-i va îngreuna pătrunderea pe piaţă. Or, în cazul de faţă, nu se întrezăreşte vreun concurent, putând să ne aşteptăm ca Prahova să fie primul judeţ cu o ofertă turistică de acest gen. De altfel, căutările pe internet pentru trasee de velocipede în România oferă foarte puţine rezultate, iar acelea sunt fie despre istoria ciclismului în ţara noastră, fie despre conceptul general de cicloturism, care presupune efectuarea unor excursii cu biciclete sau vehicule similare, pentru recreere mai degrabă decât pentru sport, navetă sau exerciți, şi care pot varia de la excursii de o zi, la excursii de mai multe zile, până la aventuri de câteva luni sau chiar ani, conform site-urilor de profil.
Consiliul Judeţean Prahova pregăteşte mai multe investiţii importante, în domeniile mobilităţii, energiei, agriculturii şi protecţiei mediului, intenţionând să solicite fonduri din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, în prima etapă pentru realizarea studiilor de fezabilitate. Autorităţile propun proiecte pentru modernizarea centralei termice de la Brazi, obţinerea de biodiesel, extinderea alimentării cu gaze, ecologizarea siturilor contaminate sau extinderea sistemelor de irigaţii. Totodată, conform datelor publicate în SEAP, Consiliul Judeţean intenţionează să solicite finanţări şi pentru extinderea reţelelor de gaze naturale. Pe listă apar şapte investiţii. Cel mai avansat proiect este cel de introducere a reţelei pe Valea Slănicului, având cerere de finanţare din fonduri europene, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, deja depusă.