Ne rupem maşinile pe străzile din Ploieşti, dar măcar vom putea să le parcăm civilizat!?! Primăria ia în clacul amenajarea unor parcări şi terminale auto, din fonduri europene, estimând că realizarea a şapte astfel de obiective de investiţii ar putea costa peste 33 de milioane de euro.
După ce a realizat, în precedenta sesiune de finanţare de la Uniunea Europeană, un parc care nu are umbră şi surse de apă potabilă, lângă o stână, şi un centru de excelenţă în afaceri care e aproape pustiu, Primăria Ploieşti vrea să se întreacă pe sine şi a gândit proiecte de 33,6 milioane de euro pentru amenajarea unor parcări. Ideea în sine nu ar fi rea, însă vorbim de numai şapte parcări sau terminale multimodale, ceea ce înseamnă că autorităţile locale s-au gândit că ar putea să plătească aproape cinci milioane de euro, în medie, pe o parcare de câteva zeci, maxim câteva sute de locuri. Deja apar numeroase semnale de alarmă, însă la o instituţie care se plânge că n-are bani dar alocă 50 de milioane de euro pentru spălatul şi măturatul străzilor în următorii patru ani nimic n-ar mai trebui să ne mire.
Propunerile apar în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană, document pe baza căruia urmează să fie realizate proiectele din fonduri europene în actuala sesiune de finanţare de la UE, în care lucrările se pot duce până la finele lui 2023. În această strategie regăsim deja vestitul terminal multimodal de lângă Spitalul Judeţean, un obiectiv care era pregătit din mandatul Volosevici, rămânând în lista de rezerve la momentul respectiv, când au avut prioritate obiectivele de investiţii legate de modernizarea liniilor de tramvai, construirea podului de lângă Gara de Vest sau realizarea Parcului Municipal Vest. Discuţii despre acest proiect au existat şi pe vremea primarului Bădescu, în momentul în care autorităţile au constatat că s-au obţinut economii la celelalte licitaţii şi că, din banii rămaşi, mai pot finanţa încă un obiectiv, însă terminalul a rămas din nou în lista de rezerve şi a avut prioritate modernizarea Hipodromului. Acum, proiectul reapare pe lista obiectivelor pentru care municipalitatea vrea bani de la Uniunea Europeană, iar suma nu e deloc de neglijat, investiţia fiind estimată - ţineţi-vă bine! - la 9 milioane de euro. Cu aceşti bani se doreşte "realizarea terminalului multimodal Nord-Vest, incluzând şi spaţii de parcare pentru moduri de transport auto şi biciclete", ca să cităm titlul oficial. Adică, pe româneşte, o parcare mai cu ştaif, în imediata vecinătate a Spitalului Judeţean, lângă "bucla" de la tramvaie.
Park & ride la Gara de Vest
Terminalul este cel mai avansat dintre proiectele pregătite de municipalitatea ploieşteană, având în vedere istoria sa destul de îndelungată despre care vă povesteam mai devreme. În SIDU se vorbeşte despre elaborarea studiului de fezabilitate şi a studiului de trafic. În aceeaşi strategie integrată mai apar încă trei proiecte europene, cu titlul de propuneri, unul dintre acestea, estimat la deja o modestă valoare de două milioane de euro, vizând realizarea unui "park&ride" la Gara de Vest. Conceptul este împrumutat din Occident, unde, la periferia marilor oraşe sau în zonele metropolitante, s-au creat parcări unde navetiştii îşi pot lăsa autoturismele, alegând să îşi continue călătoria spre centrul localităţii folosind transportul public local. Sistemul este folosit în Vest pentru a încuraja transportul în comun şi, implicit, pentru a descongestiona traficul rutier şi a reduce numărul de autoturisme din exterior care ajung în zonele centrale deja aglomerate ale oraşelor mari, însă în România nu s-a dovedit tocmai popular până acum, pe de o parte pentru că serviciile de transport nu se ridică întotdeauna la aşteptări, graficele traseelor nu sunt corelate cu nevoile călătorilor ori nu există mijloace de transport care să-i ducă pe navetişti aproape de destinaţia dorită, dar şi, pe de altă parte, din cauza tradiţionalei leni a şoferului român, care şi-ar parca maşina, dacă ar putea, fix în treptele de la locul de muncă.
Revenind la SIDU, un al treilea proiect gândit de autorităţile ploieştene se numeşte "Reabilitare terminal pentru transport auto călători, zona Sud" şi propune, în esenţă, realizarea unei autogări moderne. Aici, să fim sinceri, e un proiect ceva mai avansat decât o banală parcare, asta e o parcare cu peroane, motiv pentru care şi costurile estimate sunt mai mari: 5,6 milioane de euro, adică aproape triplu decât terminalul de la Gara de Vest. Deh, bordurile alea suplimentare costă, ce vreţi?
În fine, ajungem şi la cel mai costisitor proiect dintre toate cele patru, unul care propune amenajarea a patru parcări, două dintre ele în zone deja prevăzute de precedentele obiective de investiţii, adică la Gara de Sud şi Gara de Vest, celelalte două la Halele Centrale şi Hotel Prahova. Nu se specifică nimic despre amplasarea propriu-zisă, numărul de locuri dorite sau dacă e vorba de parcări la sol sau unele supraetajate, cert este că se estimează un cost de 17 milioane de euro, care ar putea fi acoperit prin parteneriate public-private.
O problemă de priorităţi
Sigur, oricine poate spune "sunt bani europeni, e bine că-i luăm", însă nu trebuie uitat că la toate aceste obiective de investiţii beneficiarul e obligat să asigure o cotă din cheltuielile eligibile, plus în integralitate cheltuielile neeligibile, cum ar fi taxele, exproprierile sau devierile de reţele. Ar mai trebui punctat şi faptul că inserarea unui titlu de proiect într-o strategie mai amplă nu garantează că acel obiectiv va şi obţine finanţare europeană şi va fi implementat, însă aparţia acestor propuneri de parcări în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană relevă o detaşare a autorităţilor locale faţă de nevoile reale mult mai mari ale oraşului şi, totodată, ne dă de înţeles că, undeva în ultimii doi ani, cineva din Palatul Administrativ a stat, într-o clipă de răgaz de la blocajele cotodiene, să se gândească "băi, ce-aş putea eu să fac cu 33 de milioane de euro?" şi şi-a răspuns rapid "genial, ştiu, parcări!".
Pentru a analiza utilitatea acestor proiecte, e suficient un simplu exerciţiu: imaginaţi-vă că aveţi putere de decizie asupra destinelor Ploieştiului şi vreo 30 de milioane de euro pe mână de la UE şi gândiţi-vă ce aţi face de banii ăştia în domeniul mobilităţii urbane. Câţi dintre dumneavoastră au răspuns "parcări" sau "peroane"?